Post van de gemeente digitaal ontvangen?

Wist u dat u sommige post van de gemeente Opsterland digitaal in de Berichtenbox van MijnOverheid kunt ontvangen? Wellicht gebruikt u MijnOverheid al voor andere post van de overheid. Misschien bent u er ook helemaal nieuw mee. We vertellen u graag wat de mogelijkheden zijn.

Wat is de Berichtenbox?

Berichtenbox MijnOverheidDe Berichtenbox is een persoonlijke brievenbus waar u als inwoner post van de overheid digitaal kunt ontvangen. In de Berichtenbox kunt u al langere tijd post van organisaties als de Belastingdienst, RDW en UWV ontvangen en nu dus ook van ons. Handig, want zo heeft u de post van de overheid op één plek overzichtelijk bij elkaar. Uiteraard is meedoen aan MijnOverheid uw eigen keuze: wilt of kunt u dit niet, dan hoeft u niets te doen en blijft u de post gewoon op papier ontvangen.

Hoe ontvang ik mijn post digitaal?

U ontvangt post van de gemeente niet automatisch digitaal. Log daarvoor eerst in met uw DigiD op mijn.overheid.nl en ga akkoord met het ontvangen van post van de gemeente Opsterland. Dit kunt u op 2 manieren doen:

  • Na het inloggen krijgt u een melding dat er nieuwe organisaties aan MijnOverheid zijn toegevoegd sinds uw laatste bezoek. Het kan zijn dat de gemeente Opsterland er bij u tussen staat. U kunt dan klikken op ‘Ja, ik ga ermee akkoord dat ik van deze organisaties post in mijn Berichtenbox kan ontvangen, en dus niet meer op papier’.
  • U kunt na het inloggen in MijnOverheid ook klikken op ‘Instellingen’ en vervolgens bij ‘Organisaties Berichtenbox’ de gemeente Opsterland aanvinken.

Welke post kan ik digitaal ontvangen?

Niet alle post van de gemeente is al digitaal beschikbaar. We richten ons eerst op de gemeentelijke belastingaanslagen en breiden dit geleidelijk uit met bijvoorbeeld meldingen dat uw paspoort of rijbewijs bijna verloopt. Wilt u de eerstvolgende belastingaanslag (diftar in augustus) digitaal ontvangen? Zorg er dan voor dat u voor 20 juli 2018 bent aangemeld bij MijnOverheid en de gemeente Opsterland heeft geaccepteerd. We gebruiken 2018 als overgangsjaar: u ontvangt de digitaal beschikbare post dan zowel digitaal als op papier. Vanaf 2019 krijgt u deze post alleen nog digitaal als u voor MijnOverheid heeft gekozen. Doet u dat niet, dan blijft u de post op papier ontvangen en verandert er voor u dus niets.

Let op: MijnOverheid vervangt ons eerdere systeem voor de digitale belastingaanslag. Heeft u zich hier destijds voor aangemeld? Meld u dan nu ook aan voor MijnOverheid om de aanslag opnieuw digitaal te ontvangen.

Hoe weet ik of er een nieuw bericht is?

Het is belangrijk dat u uw e-mailadres opgeeft in MijnOverheid. Dit doet u bij ‘Instellingen’. Zorg ervoor dat onder ‘Meldingen’ het schuifje ‘Melding bij een nieuw bericht in de Berichtenbox’ aan staat. U ontvangt dan een e-mail zodra er een nieuw bericht voor u klaarstaat.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Kijk dan op mijn.overheid.nl of neem contact op met het Publiekscentrum.