Vraag en antwoord gladheidbestrijding

Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen over de gladheidsbestrijding. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met Publiekscentrum via gemeente@opsterland.nl of (0512) 386 222.

Waarom zit mijn weg niet in de A-route?
Waarom moet ik mijn stoep zelf vegen?
Wanneer wordt mijn straat gestrooid?
Mag ik met mijn tractor helpen?
Hoe vaak wordt in mijn straat gestrooid?
Waar kunnen mijn kinderen het beste langs naar school?
Waarom zijn de wegen in omliggende gemeenten schoner?
 

1. Waarom zit mijn weg niet in de A-route?
Bij het bestrijden van gladheid en sneeuwval is het zoeken naar een balans tussen verkeersveiligheid, bereikbaarheid en comfort enerzijds en kosten en milieuschade anderzijds. Vanuit deze afweging is het onverantwoord om alle gemeentelijke wegen binnen een paar uur te bestrijden. De kosten hiervoor staan niet in verhouding tot het beoogde resultaat. Daarom hebben we een prioritering gemaakt waarbij wegen met bijvoorbeeld hoge intensiteit voorrang krijgen boven de rustige wegen. Daarnaast is de A-route zo uitgedacht dat het voor iedereen mogelijk is om deze weg binnen een paar minuten vanaf zijn of haar woning te bereiken.

2. Waarom moet ik mijn stoep zelf vegen?
Onze gemeente heeft ontzettend veel voetpaden en trottoirs. Het sneeuwvrij maken hiervan is een erg tijdrovende en kostbare klus. Als alle inwoners hun steentje bijdragen, heeft dit een positief effect op de leefbaarheid in de eigen omgeving. Bovendien ontlast het de gemeentelijke dienst die zich richt op de veiligheid en toegankelijkheid op de drukkere wegen. Vroeger was het bij wet verplicht dat inwoners zelf het trottoir rondom de eigen woning veilig en toegankelijk hielden. Dit is vandaag de dag niet meer zo. Toch doet de gemeente nog steeds een beroep op u als inwoner. Samen zorgen we voor de leefbaarheid in uw omgeving.

3. Wanneer wordt mijn straat gestrooid?
Wegen in de A-route worden preventief gestrooid. Deze wegen worden dus gestrooid voordat er gladheid optreed. De overige wegen worden alleen gestrooid als er gladheid die langer dan 48 uur aanhoudt wordt voorspeld. Of bij extreme omstandigheden, zoals ijzel. We houden via Meteoconsult en ons eigen weerstation de voorspellingen en de temperatuur van het wegdek nauwlettend in de gaten.

4. Mag ik met mijn tractor helpen?
De gemeente is aansprakelijk voor de toestand van de weg. Hulp van derden wordt erg gewaardeerd, maar kan ook leiden tot vervelende situaties. Zoals schade aan geparkeerde voertuigen of aan het wegdek. Het is daarom niet toegestaan om te helpen met tractors of andere voertuigen. In extreme situaties wordt dit echter wel gedoogd. Handwerk met sneeuwschep en bezem kan daarentegen weinig kwaad. De gemeente staat positief tegenover handmatig sneeuwruimen.

5. Hoe vaak wordt in mijn straat gestrooid?
Bij verwachte gladheid worden de wegen in de A-route regelmatig gestrooid. Dit kan in extreme situaties oplopen tot vier keer per dag. De overige wegen hebben een lagere prioriteit en worden bij gladheid of sneeuwval 1x per dag gestrooid. In extreme situaties kan het echter voorkomen dat het een paar dagen duurt voordat alle wegen zijn behandeld.

6. Waar kunnen mijn kinderen het beste langs naar school?
Op de overzichtskaart van de A-route ziet u welke wegen goed worden goed gestrooid en toegankelijk worden gehouden. Wij adviseren u om uw kinderen via de kortste route naar een weg uit de A-route te leiden. Vanaf hier kan uw kind veilig zijn of haar weg vervolgen tot aan school. De toegangswegen naar scholen zijn onderdeel van de A-route en dus goed toegankelijk.

7. Waarom zijn de wegen in omliggende gemeenten schoner?
De gladheidbestrijding op de overgangswegen wordt zo goed mogelijk afgestemd met de omliggende gemeenten. Toch gebeurt het wel eens dat een buurgemeente de wegen eerder of later behandelt. Houd daarom bij een grensovergang en de overgang naar een andere weg rekening met een nieuwe situatie.