Verhuizing doorgeven

Direct regelen

Komt u in Opsterland wonen? Of verhuist u binnen Opsterland? Meld dit dan bij de gemeente. Verhuist u naar een andere gemeente? Meld uw verhuizing dan aan uw nieuwe gemeente.

Voorwaarden

Wie mag een verhuizing doorgeven?

  • Iedereen die 16 jaar of ouder is, mag zijn/haar eigen verhuizing doorgeven.
  • Ouders, voogden of verzorgers geven de verhuizing door voor hun minderjarige kinderen.
  • Ouders en hun meerderjarige kind(eren) mogen elkaars verhuizing doorgeven als ze op hetzelfde adres wonen.
  • Echtgenoten of geregistreerde partners mogen elkaars verhuizing doorgeven als ze op hetzelfde adres wonen.
  • De curator mag de verhuizing doorgeven als de persoon die verhuist onder curatele staat.
  • Een meerderjarige die daarvoor schriftelijk is gemachtigd mag de verhuizing doorgeven.

Kosten

Een verhuizing doorgeven is gratis.

Aanvraag

Direct online regelen

Geef uw verhuizing op tijd door aan de gemeente (binnen 5 werkdagen nadat u op het nieuwe adres bent gaan wonen). Doet u dit niet? Dan kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld uw huurtoeslag, studiefinanciering, gemeentelijke belastingen of uitkering. U kunt uw verhuizing ook doorgeven vóórdat u gaat verhuizen. Uw verhuizing geeft u door via het online formulier ‘Verhuizing doorgeven’.

Langskomen

Langskomen bij het Publiekscentrum op het gemeentehuis kan ook.

Afspraak maken

 

Maak direct online een afspraak

 

 

Verhuizen naar het buitenland

Wie langer dan tweederde van een jaar in het buitenland verwacht te verblijven, is verplicht om zich uit te laten schrijven. Dat moet maximaal 5 dagen van tevoren. Als niet alle gezinsleden naar het buitenland vertrekken, moeten degenen die naar het buitenland vertrekken (dus ook minderjarige gezinsleden) persoonlijk aan de balie verschijnen om vertrekaangifte te doen.

Briefadres aanvragen

Heeft u geen woonadres in Nederland? Bijvoorbeeld omdat u in een instelling of gevangenis verblijft? Of omdat u geen vaste woonruimte heeft (bijvoorbeeld schippers)? Dan kunt u bij de gemeente en briefadres aanvragen. Een briefadres is het adres van een bekende die uw post ontvangt.

De belangrijkste voorwaarden zijn:

  • u heeft geen vaste woon- of verblijfplaats (de gemeente onderzoekt dit)
  • het briefadres is in Nederland
  • het briefadres is geen postbus
  • u heeft een duidelijke reden voor de aanvraag

Bij de aanvraag van een briefadres heeft u nodig:

  • een schriftelijke uitleg:  waarom heeft u een briefadres nodig?
  • schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van het briefadres
  • een kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner
  • een geldig legitimatiebewijs van uzelf

U kunt een briefadres aanvragen bij het Publiekscentrum.

Meer informatie

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met het Publiekscentrum.