Privacy- en cookieverklaring van de Gemeente Opsterland

De gemeente Opsterland vindt het veilig verwerken van uw persoonsgegevens erg belangrijk. Privacy is een grondrecht en het beschermen van privacy is van groot belang voor het vertrouwen van burgers in de gemeente. Met de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zijn de regels voor het verwerken van persoonsgegevens aangescherpt. Hieronder vindt u informatie over hoe de gemeente Opsterland omgaat met uw persoonsgegevens. 

Contact met de Functionaris voor Gegevensbescherming

Als u vragen heeft over het gebruik van uw persoonsgegevens door de gemeente Opsterland kunt u contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van de gemeente Opsterland. Dit kunt u doen door het sturen van een e-mail aan het volgende e-mailadres: privacy@opsterland.nl

Uw privacy is belangrijk voor ons

De gemeente Opsterland hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Privacy is een grondrecht. Het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens behoudt en versterkt het vertrouwen van inwoners in de gemeente.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stelt duidelijke regels voor het verwerken van persoonsgegevens. In deze verklaring leest u hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan.

Wat zijn ‘persoonsgegevens’?

Persoonsgegevens zijn gegevens die iets over u vertellen, bijvoorbeeld:

  • uw naam, adres en geboortedatum;
  • uw telefoonnummer en e-mailadres;
  • uw burgerservicenummer (bsn);
  • gegevens over uw gezondheid.

Wat bedoelen we met ‘verwerken’:

Alles wat we met uw persoonsgegevens doen, noemen we verwerken. Dit kan zijn:

  • persoonsgegevens verzamelen;
  • persoonsgegevens opslaan;
  • persoonsgegevens gebruiken;
  • persoonsgegevens delen met anderen (als dat nodig is).

Uitgangspunten voor de verwerking van persoonsgegevens

Hoe verwerken wij persoonsgegevens?

De verwerking van persoonsgegevens gebeurt volgens wettelijke regels. Daarnaast volgen wij 5 belangrijke regels bij het verwerken van persoonsgegevens:

  1. wij verwerken persoonsgegevens zorgvuldig;
  2. wij gebruiken persoonsgegevens alleen voor wettelijke doelen;
  3. wij verwerken niet meer persoonsgegevens dan nodig;
  4. wij bewaren persoonsgegevens niet langer dan nodig;
  5. wij beveiligen persoonsgegevens goed.

De verwerking van persoonsgegevens

Waarom en waarvoor verwerken wij persoonsgegevens?

Als inwoner komt u op verschillende manieren in contact met de gemeente. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een paspoort, een vergunning of het registreren van een huwelijk. Om onze gemeentelijke taken goed uit te voeren, verwerken wij persoonsgegevens.

Hieronder vindt u een opsomming van gemeentelijke taken waarvoor wij persoonsgegevens verwerken:

  • burgerzaken en Basisregistratie Personen;

    bijvoorbeeld: uitgifte van identiteitsbewijzen, paspoorten en rijbewijzen.

  • participatiewet;

    bijvoorbeeld: behandelen van aanvragen voor bijstandsuitkeringen.

  • jeugdzorg;

    bijvoorbeeld: behandelen van aanvragen voor jeugdzorg.

  • maatschappelijke ondersteuning;

    bijvoorbeeld: behandelen van aanvragen voor zorg en ondersteuning.

  • onderwijs en leerplicht;

    bijvoorbeeld: begeleiden van leerplichtige jongeren en tegengaan van schoolverzuim.

  • openbare orde en veiligheid;

    bijvoorbeeld: handhaving van openbare orde en veiligheid.

  • ruimtelijke ordening, bouw en milieu;

    bijvoorbeeld: behandelen van vergunningaanvragen voor bouwen en verbouwen.

  • verkeer en vervoer;

    bijvoorbeeld: verlenen van parkeervergunningen.

  • sport, cultuur en recreatie;

    bijvoorbeeld: verstrekken van subsidies aan sportverenigingen en culturele instellingen.

  • klantenservice en communicatie;

    bijvoorbeeld: behandelen van meldingen en klachten van inwoners.

  • belastingen en heffingen.

    bijvoorbeeld: heffen en innen van gemeentelijke belastingen.

Op welke wettelijke grond verwerken wij persoonsgegevens?

Volgens de AVG mogen wij persoonsgegevens alleen verwerken als daar een geldige reden voor is. In de wet staan 6 geldige redenen genoemd. Wij verwerken persoonsgegevens:

  1. op basis van toestemming;
  2. voor het uitvoeren van een contract;
  3. voor het uitvoeren van de wet;
  4. voor het beschermen van iemands gezondheid of veiligheid (in een noodgeval);
  5. voor het uitvoeren van taken van algemeen belang (gemeentelijke taken);
  6. voor het uitvoeren van gerechtvaardigde belangen van de gemeente of een andere partij.

Wij verwerken alleen persoonsgegevens als er een wettelijke reden voor is.

Doelbinding & minimale gegevensverwerking

Wij verwerken alleen de persoonsgegevens die nodig zijn voor wettelijke en vooraf bepaalde doelen. We beoordelen continu of het verwerken van persoonsgegevens echt nodig is. Als het zonder kan, verwerken we geen persoonsgegevens.

Bijzondere persoonsgegevens

Sommige persoonsgegevens zijn extra gevoelig, zoals gegevens over gezondheid of etnische afkomst. Wij verwerken deze gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is, bijvoorbeeld op basis van de Jeugdwet of de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Politiegegevens

Voor bepaalde taken, zoals handhaving en veiligheid, verwerken wij ook politiegegevens. Denk hierbij aan: 

  • het handhaven van een veilige openbare leefomgeving;
  • het ondersteunen van de politie bij het voorkomen en opsporen van stafbare feiten.  

Wij verwerken alleen politiegegevens als de wet dit toestaat, bijvoorbeeld op basis van de Gemeentewet.

Bewaartermijnen

Hoe lang bewaren wij persoonsgegevens?

Wij bewaren persoonsgegevens zo lang als nodig is voor onze gemeentelijke taken en wettelijke verplichtingen. Voor het bepalen van de juiste bewaartermijnen maken wij gebruik van de Archiefwet. In deze wet wordt geregeld hoe lang gemeentelijk informatie bewaard mag blijven.

Hoe lang de gemeente persoonsgegevens bewaart hangt of van het soort persoonsgegeven en de situatie waarin het persoonsgegeven is verwerkt.

Beveiliging en vertrouwelijkheid

Hoe beschermen wij persoonsgegevens?

Wij nemen maatregelen om persoonsgegevens te beschermen tegen misbruik, verlies en onbevoegde toegang. Onze beveiliging is gebaseerd op de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).

Wij behandelen persoonsgegevens vertrouwelijk. Dit betekent dat alleen bevoegde personen persoonsgegevens mogen verwerken. Ook betekent het dat persoonsgegevens alleen worden verwerkt voor het doel waarvoor ze zijn verzameld.

Delen van persoonsgegevens met anderen

Delen van persoonsgegevens met anderen

Wij delen persoonsgegevens alleen met andere organisaties als dit nodig is om onze gemeentelijke taken uit te voeren. 

Voordat we gegevens delen, controleren we of de andere partij de persoonsgegevens veilig verwerkt. Hierbij kan het zijn dat we een uitgebreide privacy risicobeoordeling uitvoeren (DPIA). Als het nodig is maken we afspraken met de andere partij om ervoor te zorgen dat de persoonsgegevens veilig worden verwerkt. Deze afspraken leggen we vast in een overeenkomst.

Uw rechten

Uw rechten

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geeft u als persoon verschillende rechten over de gegevens die organisaties van u verwerken. Deze rechten zorgen ervoor dat u meer controle hebt over hoe uw persoonsgegevens worden gebruikt.

Als de gemeente persoonsgegevens van u verwerkt, wordt u aangemerkt als betrokkene. Als betrokkene kunt u uw rechten uitoefenen die u op grond van de wettekst van de AVG hebt verkregen. 

Hieronder leggen we uit welke rechten u heeft en hoe u hier gebruik van kunt maken.

Recht op inzage:

Het recht om een kopie te ontvangen van de persoonsgegevens die de gemeente van u verwerkt. Op deze manier kunt u controleren welke persoonsgegevens wij verwerken en of die kloppen.

Recht op rectificatie en aanvulling:

Als uw persoonsgegevens onjuist of onvolledig zijn, kunt u ons vragen deze te verbeteren of aan te vullen.

Recht op gegevenswissing/verwijdering (vergetelheid):

U kunt ons vragen om uw persoonsgegevens te verwijderen als:

  • wij uw gegevens niet meer nodig hebben;

  • er geen wettelijke reden meer is om de gegevens te bewaren.

Let op: De gemeente moet zich houden aan bewaartermijnen uit de wet. We kunnen uw persoonsgegevens niet altijd direct verwijderen.

Recht op beperking van de verwerking:

In sommige gevallen kunt u ons vragen tijdelijk te stoppen met het verwerken van uw gegevens. Dit kan bijvoorbeeld als u denkt dat uw gegevens niet kloppen en dit eerst onderzocht moet worden.

Recht op overdraagbaarheid van gegevens (dataportabiliteit):

U kunt vragen om uw persoonsgegevens in een digitaal bestand te ontvangen, zodat u ze kunt doorgeven aan een andere organisatie. Dit recht geldt alleen als:

  • u toestemming heeft gegeven voor de verwerking; of

  • de verwerking nodig was voor het uitvoeren van een contract.

Let op: Dit recht geldt niet als wij uw persoonsgegevens verwerken vanwege een wettelijke verplichting of een taak van algemeen belang.

Recht op bezwaar:

U kunt bezwaar maken tegen het verwerken van uw gegevens als de gemeente dit doet op basis van:

  • een taak van algemeen belang; of

  • een redelijke reden van de gemeente.

In sommige gevallen mogen wij de verwerking toch voortzetten, bijvoorbeeld als er een sterke wettelijke reden voor is.

Meer informatie over de rechten van betrokkenen kunt u vinden op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens: Rechten van betrokkenen | Autoriteit Persoonsgegevens.

Direct regelen

U heeft een aantal rechten als wij uw persoonsgegevens gebruiken. Dat staat in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). We noemen dit 'privacyrechten'. Deze rechten zijn bedoeld om u controle te laten houden over uw persoonsgegevens. U mag een verzoek doen volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) of de Wet politiegegevens (Wpg). Vul hiervoor het formulier 'Verzoek rechten betrokkene' in. Kies in het formulier welk verzoek u wilt doen.

Verzoek rechten betrokkene

Onze website

Cookies

Wij gebruiken cookies om onze website goed te laten werken. Dit zijn kleine tekstbestanden die op uw computer worden opgeslagen. Er zijn drie soorten cookies:

  1. Functionele cookies – zorgen ervoor dat de website goed werkt.
  2. Analytische cookies – helpen ons om de website te verbeteren.
  3. Tracking cookies – volgen uw surfgedrag op internet.

Wij gebruiken alleen analytische cookies en verwerken daarbij geen persoonsgegevens. Daarom hoeven wij geen toestemming te vragen.

Links naar andere websites

Onze website kan links bevatten naar externe websites. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de privacyregels van deze partijen.

Contact

Contact opnemen

Heeft u een vraag?

Heeft u vragen over hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan? Neem dan contact op met onze Functionaris Gegevensbescherming via:
privacy@opsterland.nl

Heeft u een klacht?

Heeft u een klacht over hoe wij uw gegevens verwerken? U kunt een klacht indienen bij ons via: 

privacy@opsterland.nl

Ook kunt u uw klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit kan via die volgende link: 

Autoriteit Persoonsgegevens

Wijzigingen privacyverklaring

Deze privacyverklaring kan wijzigen. De reden hiervoor is dat de wet- en regelgeving over privacy en informatiebeveiliging steeds verandert. 

Blijf op de hoogte door regelmatig onze website te bezoeken.

Deze versie is voor het laatst gewijzigd om 10 februari 2025.

Meer informatie

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact op met het Publiekscentrum

Gemeente Opsterland