Het doel van vroegsignalering is om ervoor te zorgen dat mensen geen schulden krijgen. De gemeente werkt hiervoor samen met verhuurders, zorgverzekeraars, energieleveranciers en waterbedrijven. Sinds 1 januari 2021 staat dit in de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS).

Heeft u een betalingsachterstand, bijvoorbeeld met uw zorgpremie? Dan moet de zorgverzekeraar eerst zelf contact met u opnemen om een betalingsregeling af te spreken. Blijft de achterstand bestaan of wordt deze groter? Dan krijgen wij een melding.

Samen zoeken naar een oplossing

Nadat wij een melding hebben gekregen, nemen wij contact met u op. We sturen u een brief, bellen u of komen bij u langs. We vragen of we u kunnen helpen. Gaat u akkoord? Dan laten we dat weten aan de organisatie waar u de betalingsachterstand heeft. Zij stoppen dan de incasso voor 28 dagen. In die tijd kijken we samen hoe we de betalingsachterstand kunnen oplossen.

Geldzorgen? Vraag hulp

Geldzorgen of een betalingsachterstand kunnen veel druk, schaamte en stress geven. Hulp vragen bij geldzorgen is vaak moeilijk. Ondertussen wordt de schuld en ook de stress groter. Vaak ontstaan er dan ook problemen op andere gebieden. Maar weet dat u niet de enige bent. Eén op de drie Nederlanders heeft geldzorgen. De schuldhulpverleners van de gemeente kunnen u gratis helpen. Samen met u kijken we hoe we uw geldzorgen kunnen oplossen.

Meer informatie

Voor meer informatie of hulp kunt u contact opnemen met een schuldhulpverlener. We zijn elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur. U kunt ook een e-mail sturen naar: schuldhulpverlening@opsterland.nl. Binnen twee werkdagen nemen wij contact met u op.

Contact

We zijn elke werkdag telefonisch bereikbaar (0512-386 222) van 9.00 tot 17.00 uur. U kunt ook een e-mail sturen naar: schuldhulpverlening@opsterland.nl of een bericht insturen via het onderstaande contactformulier. Binnen twee werkdagen nemen wij contact met u op.

CONTACTFORMULIER INVULLEN

Hebt u gevonden wat u zocht?